Letní škola badatelské výuky: starší dějiny

Letní škola 2023 byla určena pro učitele a učitelky všech aprobací s důrazem na vyučující společenskovědních a humanitních předmětů (dějepis, občanská výchova, český jazyk a literatura, mediální výchova, výtvarná výchova apod.). Vítáni byli ale i muzejní pedagogové a pedagožky, lektoři a lektorky a všichni zájemci o problematiku. Letní školu pořádala Filozofická fakulta Univerzity Karlovy ve spolupráci s Centrem současného umění DOX.

Ústředním tématem letní školy byly starší dějiny. Konkrétně jsme se zaměřili na moderní a předmoderní historické epochy jako předmět školní výuky. Volba tématu vycházela ze situace, kdy řada metodických inovací na poli výuky dějepisu byla vyvinuta na tématech ze soudobých dějin, avšak většina učitelek a učitelů se ve své výuce významně věnuje právě dějinám do roku 1918. 

Základními východisky letní školy jsou přístupy historické gramotnosti a badatelsky orientované výuky. Badatelsky orientovaná výuka je založena na aktivní práci žáků s historickými prameny, přičemž rozvíjí jejich analytické dovednosti a kompetence k učení a řešení problémů.

Tematicky nabídla letní škola výběr z badatelských přístupů ke starším dějinám. Zaměřila se jak na konkrétní historické události (revoluce, geopolitické změny, válečné konflikty, náboženské střety), tak na dlouhé historické procesy s jejich kontinuitami i diskontinuitami.

Fotogalerie

Foto: Martin Hundák (FF UK)

Veřejná diskuze: Kontroverzní umění, dějiny a paměť

Můžeme s pomocí kontroverzního umění pochopit obtížná historická témata? Jaké emoce umění a dějiny vzbuzují a jak s nimi pracovat? Patří umění do dějepisu? Zveme vás na debatu, která je součástí doprovodného programu Letní školy badatelské výuky. Jedním z výchozích podnětů pro diskuzi bude aktuální výstava v DOXu Infamous Beauty amerického fotografa Andrese Serrana, ale i probíhající kontroverze ohledně využití uměleckých děl ve výuce dějepisu. 

Hosté:

Tomáš Koblížek (Filosofický ústav AV ČR)

Barbora Tribulová (Slovenská národná galéria)

Otto M. Urban (DOX)

Václav Sixta (Filozofická fakulta UK)

VIDEOZÁZNAM DEBATY

Fotogalerie

Foto: Martin Hundák (FF UK)