Pátek 7. března 2025, Centrum současného umění DOX, Poupětova 1, Praha 7
Badatelská výuka má mnoho podob. Může zahrnovat jak soustředěné čtení, tak uvolněné hraní, společné tvoření či práci v terénu. Odehrává se ve škole, v muzeu, krajině, na kroužku, ale i doma. Její podobu také ovlivňuje, zda pracujeme s obrazem, textem nebo také například s uměleckými díly či hmotným artefaktem. Zveme na jednodenní zimní školu zaměřenou na poznávání možných tváří badatelství v dějepise. Přijďte si rozšířit repertoár o nové metody, prameny, lekce a aktivity. Prozkoumat hranice toho, co je badatelská výuka.
Zimní škola se koná s podporou Asociace pro didaktiku dějepisu, z.s. a Centra edukácie a inovacií (v rámci projektu Making Visegrad Histories Digital).
Kapacita zimní školy je naplněna, děkujeme.
PROGRAM
8:15 – 9:00 Registrace a ranní káva
9:00 – 9:30 Zahájení Zimní školy zástupci pořádajících institucí, Auditorium
9:30 – 11:15 Workshopy I
Vzpomínky pamětníků a pamětnic máme nejčastěji spojené s přeživšími tragických událostí či oběťmi diktatur. Co se s tímto médiem stane, když ho přiblížíme současnosti a vztáhneme ho kromě dějepisu také ke společenským vědám a občanskému vzdělávání? To prozkoumáme na příkladu sbírky svědectví, jež na celoevropské úrovni tematizují přechod od nedemokratických režimů k demokratickým. Skrze práci s jednotlivými ukázkami i připravenými lekcemi budeme zkoumat možnosti a limity výuky o demokracii, jež překračuje hranice České republiky a propojuje minulost se současností.
Materiály použité ve workshopu budou v českém jazyce.
Workshop vychází z mezinárodního projektu, v němž učitelé a lektoři z Česka, Slovenska, Polska a Maďarska připravovali lekce o komunistických režimech ve střední Evropě. Nabízí komparativní pohled nové možnosti, jak komunistickou zkušenost vnímat a reflektovat ji ve výuce? Jaká úskalí naopak zapojení pramenů z různých zemí do badatelské výuky přináší? Workshop bude založen na práci s lekcemi a prameny v prostředí Historiana, tématy budou oslavy 1. Máje, kampaň proti “americkému brouku” nebo kolektivizace zemědělství.
Historii můžeme číst a kriticky reflektovat mnoha způsoby – třeba skrze otisky, které zanechala ve veřejném prostoru. K médiím, která nám takovou možnost nabízejí, patří i díla výtvarného umění. Velmi často se ocitají v centru zájmu, v síti záměrných i nezáměrných symbolů a konzervují v sobě dramatické příběhy zásahů, přesunů a odstraňování. Co všechno nám tyto objekty mohou prozradit o době svého vzniku a o postavení svých autorů? Spojuje něco Fredie Mercuryho a Julia Fučíka? Co dělají význační malíři, když se ztratí jejich monumentální obraz? Jak postavit R/rovnováhu? Společně budeme stopovat různorodé příběhy skryté za uměleckými díly napříč časem a soustředit se na odlišné zkušenosti, které mohou do výuky přinést.
11:15 – 12:00 Oběd
12:00 – 13:45: Workshopy II
Podle rozmanitých zdrojů budete rozhodovat, zda a proč by měl být někomu postaven pomník. V další fázi navrhnete a obhájíte jeho podobu a umístění ve veřejném prostoru. Na příkladu dnes zčásti zapomenutých a v mnohém kontroverzních osobností z Vysočiny spjatých s duchovním odkazem regionu si vyzkoušíte činnostní skupinovou výuku regionálních dějin podle stávajícího i revidovaného RVP. Lekce je výrazně mezipředmětová (literatura, zeměpis, ZSV, umění). Kromě rozvoje historického a kritického myšlení budete kultivovat svou kreativitu, nebo obhajovat vlastní návrhy a hodnotit návrhy ostatních skupin. Vyzkoušíte si, že dějiny nemusíme „jen“ poznávat, ale také je můžeme jako aktivní občané spolu s podobou veřejného prostoru měnit.
Takto znějící výstup revidovaného RVP vzbudil svého času velkou veřejnou diskusi a obavy části lidí o tzv. ideologizaci školství. Na workshopu prozkoumáme několik životních příběhů žen pozdního středověku a raného novověku a zamyslíme se nad různými modelovými rolemi, které ve společnosti naplňovaly, jako byly role manželky, matky, podnikatelky, spisovatelky, porodní báby, dvorní dámy či náboženské vizionářky. Soustředíme se na různé typy pramenů, které napsaly jak ženy, tak muži, a budeme si klást otázky ohledně genderové perspektivy jejich výpovědí a obrazu, který o ženství a mužství vytváří, a bude nás zajímat dynamika genderových rolí v rodině i ve společnosti.
Předměty (hmotné objekty, artefakty) můžeme vnímat jako materializaci sociálních vztahů a sociální praxe. Reprezentují i ty osoby a činnosti, které nejsou zastoupeny písemnými prameny nebo publikovanými texty. Workshop se zabývá tím, jak nám materiální kultura může pomoci při nasvěcování genderové dimenze dějin. Předmět si můžeme představit jako klubko (norem, vztahů, činností), které lze postupně rozplétat. Na příkladech ze sbírky Národního muzea si představíme, jak tento proces může vypadat, jaké dimenze může mít, jaké otázky si můžeme klást. A budeme společně přemýšlet nad konkrétními způsoby zapojení do výuky.
13:45 – 14:00 Coffeebreak
14:00 – 14:15 Společné focení
14:15 – 16:00 Workshopy III
Technologické změny spojené s nástupem nástrojů generativní umělé inteligence ovlivňují většinu školních tříd po celém světě. Tento workshop se zaměří na potenciál generativní AI pro strukturované, na dokumentech založené badatelské lekce s otevřenými otázkami ve výuce (HistoryLab.cz; Historiana.eu). Workshop bude vycházet z poznatků o využití generativní AI a pokročilého strojového učení pro hodnocení badatelských aktivit žáků ve výuce dějepisu. Společně prozkoumáme použití nástrojů generativní AI k hodnocení kreativních úloh, dotkneme se i limitů, jež všeobecné rozšíření generativní AI pro badatelskou výuku znamená.
Vzdělávací program DJ Kurátor si klade za cíl seznamovat žáky s rolí kurátora v provozu současného umění, poukazovat na důležitost výběru a volby. Na pozadí výstavy Útěcha věcí, která představuje světu nepříliš známé výtvarné dílo slavného spisovatele a nobelisty Orhana Pamuka, si účastníci vyzkouší, jak důležitou roli nejen v uměleckém provozu hraje „výběr“. A jakýkoliv výběr ovlivňuje obsah zprávy, díla a jakékoliv akce, které vysíláme směrem k ostatním – k divákům, příjemcům a samozřejmě i směrem k žákům.
Workshop reflektuje obrazy Romů v české kultuře a zkoumá jejich roli v utváření identit. Zaměřuje se především na literární reprezentace Romů, texty však zasazuje do kontextu dalších médií. Workshop je programově mezipředmětový. Nabídne konkrétní metodické inspirace, jak do výuky češtiny, dějepisu, hudební či občanské výchovy zapojit kontroverzní témata většinových a menšinových identit.
16:00 – 16:30 Evaluace a závěr
Cena semináře 2000,- vč. DPH. Účast na semináři (8 vyučovacích hodin, 360 min.) lze hradit ze šablon OP JAK. Občerstvení na semináři bude zajištěno. Účastníci a účastnice obdrží certifikát Filozofické fakulty UK o absolvování kurzu. Poplatek lze uhradit platební kartou případně převodem na účet na základě vystavené faktury. V případě potřeby uhradit částku převodem na základě vystavené fakturu prosíme o vyplnění fakturačních údajů do registračního formuláře. Odkaz na platbu kartou obdržíte e-mailem po registraci.
S podporou