Program letní školy 2025

ČTVRTEK 21. SRPNA

8.30 – 9.15 Registrace, ranní káva

9.15 – 9.30 Zahájení letní školy zástupci pořádajících institucí, Auditorium I

9.30 – 10.00 Úvodní přednáška, Auditorium I

10.15 – 12.00 Workshopy I

  • Zlo, plnění povinností, ideologie a zodpovědnost – Eichmann mezi Kantem a Arendtovou (Matěj Král / FF UK), DOX+
  • Objevování americké identity – CLIL a badatelská výuka v praxi (Veronika Kalábová, Tomáš Gráf / FF UK), Studio
  • „Černí vojáci bílých válek“: obraz senegalských střelců ve výuce dějepisu skrze literaturu a propagandu (Míla Janišová / FF UK), Auditorium II
  • Neolit: počátek věku lidí? (Denisa Brejchová / FF UK), Auditorium II
  • Dějiny čtení (Kamil Činátl / FF UK), DOXLab
  • DJ Kurátor: Útěcha věcí (Jana Polášková, Tereza Dvořáková / DOX), Učebna

12.00 – 13.15 Pauza na oběd

13.15 – 13.30 Společné focení

13.30 – 14.45 Badatelská výuka v praxi: sdílení zkušeností (1. část), Auditorium I

14.45 – 15.15 Pauza na občerstvení

15.15 – 17.00 Workshopy II

  • Dějepis jako prostor pro mediální výchovu (Bohumil Melichar / Česká televize), Učebna
  • Jaké poznání přináší generativní umělá inteligence? (Vojtěch Ripka / FF UK), Studio
  • 3D tisk ve výuce (nejen) dějepisu (Juda Kaleta / FF UK), DOXLab
  • Obrazy Václava Havla ve filmu: analýza, interpretace a výuka (Filip Liška, Zdislava Šimková / FF UK), Auditorium I
  • Jak se píše historie (na Wikipedii)? Wikipedie jako nástroj k historickému a mezioborovému bádání (Lucie Schubert/Pavel Bednařík, Wikimedia ČR), Auditorium II
  • S čím ti můžu pomoci? Povídání s historickými postavami v AI (Jaroslav Pinkas / PedF UK, Radmila Prchal Pavlíčková / FF UPOL), DOX+

19.00 – 21.00 Veřejná diskuse: Je to věda?! Popularizace vědy napříč obory

Jak velká je mezera mezi aktuálním stavem poznání a výukou jednotlivých předmětů na školách? Jaké formáty jsou pro popularizaci vědy vhodné ve školním prostředí i mimo něj? Kdy se mohou učitelé a učitelky ve své praxi obracet na pomoc vědců a s čím naopak oni mohou pomoci vědcům a vědkyním?

Hosté: Tereza Martínková Bártlová / Didaktikon, Tereza Pavlíčková / Zeptej se vědce, Petr Brož / Vesmírníček, moderují: Čeněk Pýcha a Filip Liška / FF UK

PÁTEK 22. SRPNA

8.30 Otevřený vstup do DOXu, ranní káva

9.00 – 10.30 Workshopy III

  • Informatik na návštěvě v dějepise/Dějepisář na návštěvě v informatice (Martin Vonášek/ Gymnázium Hladnov), DOX+
  • V čem je přínosné „číst” krajinu a město v historickém kontextu? (Martina Kárová / architektka a středoškolská pedagožka), DOXLab
  • Pravda nebo lež? (Karolína Voleská / DOX), Učebna
  • Solarpunk: Pohled z budoucnosti na dnešní svět (Jakub Opršal / Středisko ekologické výchovy SEVER), Auditorium II
  • Zkoumejme pravěk s loutkami v ruce (Pavla Sýkorová / UK), Studio
  • Expedice Přírodní školy (Jaroslav Najbert / Gymnázium Přírodní škola), Auditorium I

10.30 – 11.00 Pauza na občerstvení

11.00 – 12.30 Přednáška: Průvodce uživatele Země v době klimatické změny (Roman Andres), Auditorium

Není důležitějšího významu vzdělávání, než příprava mladých lidí na jejich budoucnost. Uvedli jsme do pohybu změnu klimatu a ta dala do pohybu proměnu celého světa, na který jsme byli zvyklí. Jak tedy pomoci studentům a studentkám s nastavením jejich samostatného života? Změna klimatu nějak souvisí i s většinou dalších problémů současného světa. Máme VELKÝ problém, který je současně VELKOU příležitostí. 

V příspěvku bude prezentována právě vznikající učebnice klimatického vzdělávání, která je určena pedagogům různorodých humanitních i přírodovědných oborů.

12.30 – 13.15 Oběd

13.15 – 15.00 Badatelská výuka v praxi: sdílení zkušeností (2. část) a evaluace, Auditorium